Sahatavaran laivauskustannukset nousivat viime vuonna lähes kaksinkertaisiksi, minkä vuoksi segezhalaiset puunjalostustehtaat joutuivat nostamaan tuotteiden toimitusmaksuja, tavaraa jäi varastoihin ja laivaustapaa jouduttiin muuttamaan, kirjoittaa Segezhan sellu- ja paperitehtaan lehdistöpalvelu.
”Olemme perinteisesti kuljettaneet valtaosan sahatavarasta kesällä laivoilla”, kertoo paperitehtaan tytäryhtiön, Segezhan sahan toimitusjohtaja J. Jermakov. ”Vuosittainen kuljetusmäärä on ollut 17 – 18 laivallista sahatavaraa, mutta kustannusten noustua pystyimme lähettämään vain 5 laivaa.”
Näin suuri kuljetuskustannusten nousu vaaransi niin tuotannon kuin korkealuokkaisen ja kysytyn sahatavarankin myynnin kannattavuuden. Useiden viimevuosien ajan Segezhan saha on toimittanut noin 120 000 m³ sahatavaraa, mutta vuonna 2004 luku putosi 100 000 kuutiometriin.
Sahan tuotteita markkinoille toimittava Segezhan sellu- ja paperitehdas on asettanut vuoden 2005 tuotantotavoitteeksi 130 000 – 135 000 m³ sahatavaraa. Kuljetuskustannusten optimoimiseksi sahatavaratoimitukset hoidetaan Venäjän satamien, mm. Taganrogin ja Arkangelin kautta Riian sijasta. Satamaan sahatavara kuljetetaan junilla. Segezhassa uskotaan, että näin sekä ostaja että toimittaja joutuvat maksamaan vähemmän.