Hävikinhallinta vaatii myös tunteiden johtamista

Inhimillinen ote ihmisten johtamisiseen kannattaa: 

  • Katkostilanteiden treenaaminen
  • Vararuokakäytännöt, ruoan vaihtumiskäytännöt kaikille tutuksi
    • Kuinka paljon ruoan x lämmittämiseen tai valmistamiseen menee, kun sitä tarvitaan lisää linjastolle?
    • Kuinka monelle henkilölle tarjouluastiasta X riittää?
  • Tue toimintakulttuuri, jossa epäonnistumiset ovat sallittuja
  • Keittiössä kaikki ovat vastuussa hävikin synnyn ennalta ehkäisystä, eikä vastuuta kaadeta vain yhden työntekijän niskaan.
  • Ruoan loppumisesta vastaa kuitenkin aina viime kädessä esihenkilö.
  • Ennalta on hyvä olla mietittyny, miten kielteiseen julkisuuteen tai asiakaspalautteeseen reagoidaan virheen sattuessa.
  • Huono omatunto, jos hävikkiä jää” – eihän mittaaminen jää tämän takia?
  • Neutraali (ei-vahvasti arvolatautunut) hävikkipuhe
    • ”Hienoa, että nyt tiedetään hävikkimäärä tarkasti, ja voidaan katsoa yhdessä mitä asialle on tehtävissä”, ”Hävikkiä voidaan vähentää ja saada sitä kautta säästöjä eniten juuri niissä toimipisteissä, joissa hävikkiä myös syntyy tällä hetkellä eniten”
  • Esihenkilön tuki ennakointiin
    • Valmistusmäärien katsominen yhdessä

Vinkit on koottu hävikkimentoriohjelman kokeiluryhmien keskustelujen pohjalta. Ohjelma järjestettiin  osana Hävikinhallintaa ravitsemispalveluille (ROMANCE) -hanketta.