METODER |
FÖRANKRING |
Tekniska lösningar
- De tekniska lösningarna syftar till att det är tekniken som minskar matsvinnet, varmed det inte nödvändigtvis är förändringar i konsumentens beteende som står i centrum
- Till exempel skyddande atmosfär och skyddsmaterial som skyddar livsmedel. Förpackningar som är lättare att tömma gör det möjligt att använda produkten till slut.
- Koppling av försörjningskedjor och tekniklösningar till marknadsföring: till exempel om det finns gott om en vara under en viss tid, trappas marknadsföringen upp och det tas fram recept för just denna vara.
- Fortsättning: Intensifiera samarbetet mellan forskning och företag samt identifiera och testa nya möjligheter (inkl. globala exempel)
- Fortsättning: Nya tekniska lösningar
- Integration av restaurangers order- och prognossystem på samma plattform.
- Utnyttja skördeprognoser vid restaurangers och butikers beställningar
- Smarta förpackningar: sensorer i förpackningen kan mäta hur produkten åldras
|
- Aktörer inom branschen
- Forskning (kartläggning av exempel, framtagning av innovationer, provning)
|
Produktutveckling
- Produkter av svinnråvar: till exempel Leipäle brödöl, Wasted öl, Mumsiga Missar-godis, Bananasajäämä-glass och skärgårdsfiskbiffar.
- Fortsättning: Intensifiera samarbetet mellan forskning och företag samt identifiera och testa nya möjligheter
|
- Aktörer inom branschen
- Forskning
|
Affärsmodeller
- Med nya affärsmodeller avses företagsverksamhet där verksamhetsprincipen utgår från utnyttjande och minskning av matsvinn.
- Till exempel matsvinnsbutiker (Fiksuruoka, Matsmart) och matsvinnsrestauranger (Loop).
- I fortsättningen framtagning av nya (anpassade) affärsmodeller där matsvinn beaktas bättre än tidigare (samarbete mellan forskning och företag)
|
- Aktörer inom branschen
- Forskning
|
Verktyg för att identifiera innovationer
- Aktiv sondering av nya tekniker, matvinnsprodukter och affärsmodeller
- Till exempel gemensamma designevenemang eller tävlingar: tävlingar för produkter som tillverkas av matsvinn och sidoflöden ger också matsvinnsprodukter större synlighet
|
- Aktörer inom branschen
- Forskning
|