METODER |
FÖRANKRING |
Omläggning av omvärlden
- Styra aktörer och/eller underlätta önskad verksamhet
- Produktplacering: produkter med äldre datum ställs fram först samt särskilda matsvinnshyllor. Sortimentsplanering: butiker och restauranger. Butikerna kan med dynamisk prissättning sänka priset på produkter med kortare bäst-före-datum. Omorganisera maten i kylskåpet hemma: de äldsta produkterna längst fram. Bättre insyn i vad som finns i skåpen så att matvaror inte glöms bort.
- Närmare studier och analyser av möjligheterna och genomförandet av omvärldsförändringar (forskning, företagssamarbete, praktiska interventioner)
|
- Aktörer inom branschen
- Forskning
|
Vägleda konsumenter i webbutiken
- I och med att näthandel vinner mark är det möjligt att allt mer påverka konsumenternas inköpsbeslut i den virtuella miljön. Det behövs studier i hur man ska påverka konsumenterna för att hushållen ska köpa mat enligt vad de behöver.
- Matkassetjänster: färdiga menyer och dimensionering av inköpen med hjälp av algoritmer, komplettering av skafferiet: man beaktar de livsmedel som redan finns hemma, receptförslag, kommunikation om matsvinnet och praktiska råd i den virtuella miljön.
|
- Aktörer inom branschen
- Forskning
|
Design av förpackningar och matservering
- Genom att modifiera förpackningar och serveringssätt kan man styra konsumenternas beteende så att matsvinnet minskar.
- Återförslutningsbara förpackningar, modulförpackningar: konsumenten öppnar fack i förpackningen enligt användning, mindre förpackningsstorlekar, ändring av tallriksstorleken, kunden kan påverka portionsstorleken, borttagning av brickorna på matserveringar och restauranger.
- Idéer på förpackningen om hur produkter med kort hållbarhet kan användas på olika sätt.
- Möjligheterna att utnyttja förpackningar och serveringssätt för matsvinnsminskning ska utredas (forskning, företagssamarbete, praktiska interventioner)
|
- Aktörer inom branschen
- Forskning
|
Teknikbaserade katalysatorer
- Fler verktyg för hantering och övervakning av matsvinn. Teknikbaserade katalysatorer innebär att också konsumenterna ska anstränga sig att minska matsvinnet.
- Smarta kylskåp, smarta förpackningar, kylskåpskamera, olika applikationer med vilka konsumenter kan planera och utföra matinköp och recept samt minska matsvinnet
- Elektroniska system för matsvinnshantering inom handeln och industrin och på restaurangerna ger information om matsvinnsmängderna och stöder matsvinnsminskningen.
- Primärproduktionen och livsmedelsindustrin behöver aktuella data om efterfrågan och åtgång på varor från handeln. Det underlättar proaktiv planering av produktionsvolymerna. Det behövs mer dialog.
- Mer omfattande användning och marknadsföring av sökrobotar som söker på recept enligt ingrediens, så man kan använda en produkt som närmar sig bäst-före-datum.
- Närmare studier och analyser av möjligheterna och genomförandet av de teknikbaserade katalysatorerna (forskning, företagssamarbete, praktiska interventioner)
|
- Aktörer inom branschen
- Forskning
|
Varumärkesprofilering av matsvinn
- Det finns redan ett antal matsvinnsprodukter för försäljning, men de är inte profilerade som en separat produktserie. Under ett varumärke identifieras matsvinnsprodukter som en produktfamilj och/eller får ett certifikat, som informerar om hållbarhetsaspekten. Genom att samla produkter i grupper uppstår synergier.
- Testa om matsvinnsprodukter kan lyftas fram bättre, till exempel i en separat matsvinnshylla.
- Hitta på attraktivare ord för matsvinn i konsumentmarknadsföringen av produkterna.
- Alternativa termer för matsvinn
|
|
Beteendestudier och stöd till önskade beteendemönster som en del av matsvinnslösningar.
- Människors beteendemönster varierar mellan människor och situationer (CADM-modellen). Det behövs mer ingående studier av beteendemönster och beslutsmekanismer och utredningar av varför matsvinn uppstår och hur man ska stöda önskat beteende.
|
|