Metsäpalveluyritysten liiketoiminnan johtamisen verkko-opiskeluun tarkoitettu Boost Site -e-oppimisympäristö on suunnattu sekä puunkorjuu- että muille metsäalan yrityksille. Kiireiset ammattilaiset voivat nyt ajasta ja paikasta riippumatta perehtyä tuottavuuden parantamiseen, liiketoimintamalleihin, johtamiseen ja moneen muuhun teemaan.
E-oppimisen asiantuntijat ja sidosryhmät jakoivat tietoja ja kokemuksia digitaalisista alustoista ja oppimisesta seminaarissa, joka pidettiin Vuokatissa helmikuun alussa.
Seminaarissa esiteltiin myös metsäpalvelu- ja puunkorjuualan yrityksille suunnattu e-oppimisalusta Boost Site, joka on käytettävissä kolmella eri kielellä: englanniksi, ruotsiksi ja suomeksi. Portaalin kursseja päivitetään jatkuvasti sisällöltään ja tehtäviltään. Verkko-oppiminen on erilaista kuin perinteinen ”luokkahuoneoppiminen”, joten tarkoitus on, että kurssit mukailevat hyväksi havaittuja verkko-oppimisen malleja.
”Vaikka osa materiaalista on hyvin yleismaailmallista ja hyödyllisiä kaikille metsäalalla toimiville maasta riippumatta, tietyt kurssit ovat edelleen maakohtaisia ja siten kielikohtaisia. Esimerkiksi lainsäädäntö on omansa kaikissa maissa”, kertoo TTS:n projektikoordinaattori Arto Kettunen.
Toistaiseksi Boost Site -e-oppimisalustaa on pilotoitu Skotlannissa, jossa metsäkoneurakoitsijat ja alan opiskelijat kokeilivat tiettyjä moduuleita. ”Tulokset olivat rohkaisevia, mutta joitakin mukautuksia on vielä tehtävä”, kuvailee tutkija Euan Bowditch University of Highlands and Islands -yliopistosta.
Opiskelijat arvostavat joustavuutta
Tapahtuman pääpuhuja, kasvatustieteiden professori Päivi Rasi Lapin yliopistosta kertoi miten nykypäivän opiskelijat haluavat verkko-oppimisen olevan joustavaa, rakentavaa, yhteistyöhön perustuvaa ja yksilöllistä. Modulaariopinnot voivat sopia erityisen hyvin työssäkäyvälle ammattilaisille, koska opiskelulle varattavan ajan löytäminen ei ole aina helppoa. Rasin mukaan verkko-oppimisen lisääminen ei tarkoita opettajien vähentämistä – opettajista tulee verkko-opetuksessa oppimisen suunnittelijoita ja fasilitaattoreita.
”Kokemuksemme mukaan on tilanteita, joissa kasvokkain opetus ei sovi yrittäjän aikatauluun. Fyysinen etäisyys koulutuksiin, matka-aika ja mahdollinen hinta ovat kaikki päteviä syitä, puhumattakaan vapaa-ajan puutteesta. Verkko-opiskelu voi auttaa poistamaan nämä esteet ”, sanoo TTS:n tutkimuspäällikkö Henna Hurttala.
”Digitaalisen oppimisstrategian, jossa opiskelijoiden erilaiset tarpeet ovat keskipisteessä, omaksuminen, on välttämätöntä verkko-opiskelua kehitettäessä.”, toteavat Joel Ronimus ja Miia Mäentausta, jotka molemmat työskentelevät kehityspäälliköinä TTS:llä.
Paula Mikkola Lapin Liitosta korosti, että FOBIA-hanketta rahoittaneen Pohjoinen periferia ja Arktinen –alueohjelman hankkeet ovat yleensä olleet kohderyhmilleen hyvin hyödyllisiä, eikä FOBIA tee poikkeusta.
Boost Siteen pääset tästä: https://boostsite.org/fi/