Metsäteollisuuden ja puunviejien liiton varapresidentti Andrei Frolov toteaa eräiden puutuotteiden viennin kannattamattomuuden syyksi vuonna 1999 voimaantulleet tullimaksut, kerrotaan Tulli-lehden artikkelissa. Havupuun vienti on kannattavaa, jos leimikko ei ole 1200 kilometriä kauempana rajalta, toteaa Frolov. Havusahatavaran tullimaksua puolestaan laskettiin kolmeen prosenttiin (väh. 2,5 euroa m3), lehtipuusahatavaran vientitullin ollessa edelleen samat 10 % (väh. 5 euroa m3). Tämän seurauksena lehtipuisen sahatavaran vienti on muuttunut kannattamattomaksi. Sisämarkkinoiden kysyntä on rajallinen, joten koivutukkia viedään halpana kuitupuuna ulkomaille.
Vientitullien alentamiseen ja poistamiseen tähtäävä työ jatkuu, kertoo Venäjän tulliviraston tariffisäännöstelyn osaston johtaja Andrei Kudrjashov. Jos yrittäjät tai järjestöt todistavat, että vientimaksu on epätarkoituksenmukainen, se korjataan tai lakkautetaan, hän toteaa. Tätä työtä tekee Venäjän talouskehitysministeriön alainen ulkomaankaupan suojatoimien ja tullitariffisäätelyn komissio.
Tullitilastojen mukaan alkuvuonna 2004 Venäjän puutuotteiden suurimpia kuluttajia olivat Kiina (453,8 milj. dollaria), Japani (351,3 milj. dollaria) ja Suomi (314,5 milj. dollaria).
Lähde: Tamozhnja (Tulli) aikakauslehti №15/2004